«Νιώθεις τα αμορτισέρ που τερματίζουν;» με ρωτάει ο Mustafa στα αριστερά μου, στο κάθισμα του οδηγού. Νωρίτερα, στο φρεσκοασφαλτοστρωμένο τμήμα της επαρχιακής οδού τα πάντα ήταν ακόμα εντάξει. Αλλά εδώ στον δρόμο με τις λακούβες, ο χειρισμός της παλιάς BMW Z3 είναι κάθε άλλο παρά καλός. Το roadster φτάνει επίσης στα όριά του στις στροφές: «Στη δουλειά μας, λέμε ότι τα αμορτισέρ και τα ελατήρια δεν λειτουργούν πλέον σωστά όταν το όχημα ταλαντεύεται στο πίσω μέρος και το τιμόνι είναι επίσης ανακριβές», εξηγεί ο Mustafa.
Δεν αποτελεί έκπληξη οτι η BMW είναι πλέον 20 ετών, κατασκευασμένη το 1998. Μαζί με τον Daniel Boehnke, ο Mustafa Yavuz από το τμήμα Εξυπηρέτησης Πελατών / Τεχνικής Υποστήριξης θέλει να εγκαταστήσει μια νέα ανάρτηση ώστε να «αναστήσει» την χαρακτηριστική οδηγική απόλαυση του Ζ3 και τον ασφαλή χειρισμό του. Η επιλογή εμπίπτει στο BILSTEIN B12 Pro-Kit, το οποίο προσφέρει μια ισορροπημένη, σπορ-άνετη ρύθμιση με μέγιστη ασφάλεια.
Οδηγούν το αυτοκίνητο στο συνεργείο και το τοποθετούν στο ανυψωτικό. Ο Mustafa και ο Daniel φροντίζουν πρώτα τον εμπρόσθιο άξομα. Οι δύο επαγγελματίες μηχανικοί αφαιρούν τους εμπρόσθιους τροχούς, χαλαρώνουν τα ακρόμπαρα και τις βίδες από το ακραξόνιο. Αφού χαλαρώσουν οι βίδες του θόλου, τα γόνατα μπορούν να αφαιρεθούν.
Μια ματιά στα παλιά εξαρτήματα δείχνει: «Οι πάνω βάσεις των αμορτισέρ είναι σπασμένες, τα αμορτισέρ εξωτερικά δείχνουν εντάξει». Αλλά μια απλή δοκιμή δείχνει ότι τα παλιά αμορτισέρ είναι φθαρμένα και δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν. Ο Mustafa συμπιέζει το διπλοσωλήνιο αμορτισέρ, η ράβδος του εμβόλου παραμένει στη θέση του και δεν επανέρχεται ξανά. Ο Μουσταφά έχει την εξήγηση: «Αυτό οφείλεται στην πλήρωση αζώτου, το οποίο έχει εξατμιστεί. Ένα πρόβλημα που δεν συμβαίνει με την μονοσωλήνια τεχνολογία».
«Σε σύντομες διαδρομές και επίπεδους δρόμους, η φθορά των αμορτισέρ είναι δύσκολη να εντοπιστεί», λέει ο Mustafa. «Ωστόσο, σε δύσκολες συνθήκες ή σε μεγαλύτερες διαδρομές, φτάνουν στα όριά τους ταχύτερα, επειδή η πλήρωση αζώτου δεν μπορεί πλέον να αποτρέψει την σπηλαίωση (δημιουργία φυσαλίδων στο λάδι του αμορτισέρ) και τα χαρακτηριστικά του αμορτισέρ καταρρέουν. Λόγω των φυσαλίδων, το αμορτισέρ χάνει την ικανότητά του να αποσβένει την κινητική ενέργεια μέσω της τριβής των υγρών. Ως αποτέλεσμα, μειώνεται η σταθερότητα και η άνεση στην οδήγηση. «Η χρήση των καλύτερων ελαστικών και φρένων δεν έχουν καμία χρησιμότητα αν το αμορτισέρ αστοχεί και χάνεται η πρόσφυση».
Το πίσω κάλυμμα της κουκούλας πρέπει να αφαιρεθεί έτσι ώστε να μπορούν να αποσυναρμολογηθούν και οι πίσω βάσεις των αμορτισέρ. Τα παλιά αμορτισέρ και ελατήρια αντικαθίστανται γρήγορα. Αλλά τα αμορτισέρ δεν έχουν ακόμη σφιχτεί. «Οι βίδες δεν μπορούν να σφιχτούν μέχρι το όχημα να επιστρέψει στο έδαφος. Διαφορετικά, μπορεί να υπάρξει τάση, “εξηγεί ο Mustafa. «Επιπλέον, κατά την εγκατάσταση μιας νέας ανάρτησης, πρέπει πάντα να ελέγχονται όλοι οι άξονες / τα ρουλεμάν και να ακολουθούνται οι οδηγίες εγκατάστασης».
Μόλις ολοκληρωθεί το σύνολο των εργασιών, η BMW Z3 πηγαίνει εκεί όπου ανήκει: στον επαρχιακό δρόμο. Το χαμήλωμα των 30 mm ταιριάζει εξαιρετικά καλά στο κόκκινο roadster. Ο Mustafa είναι ικανοποιημένος: «Η οδηγική εμπειρία είναι πολύ καλύτερη τώρα. Το αμάξωμα τώρα απορροφά πολύ πιο αποτελεσματικά τους κραδασμούς, στις λακκούβες ή στις ανηψώσεις». Τι γίνεται με το τιμόνι; “Λειτουργεί επίσης πολύ καλύτερα, πολύ πιο άμεσα. Συνολικά, το Z3 είναι σπορ και άνετο, στη σωστή πορεία.»
«Η μετατροπή που κάναμε με την ανάρτηση BILSTEIN B12 Pro-Kit αποδεικνύει ότι επαναφέραμε το Z3 στα αρχικά του χαρακτηριστικά, ευέλικτο και σταθερό είναι το σύνθημα της δοκιμής μας. Η BMW Z3 τρέχει σαν νέο αυτοκίνητο. Όχι, διορθώνω τον εαυτό μου, η του απόδοση είναι ακόμα καλύτερη!»